Ulga na ekspansję
Czym jest ulga na ekspansję?
Ulga na ekspansję to rodzaj preferencji podatkowej, która umożliwia odliczenie od podatku dochodowego kosztów związanych z działaniami mającymi na celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów. W praktyce są to przede wszystkim wydatki ponoszone na aktywność marketingową i reklamową. Wysokość dodatkowego odliczenia wynosi do 1 000 000 zł w skali roku, co przekłada się na obniżenie kwoty podatku należnego za dany rok nawet o kwotę 190 000 zł.
Kto może skorzystać z ulgi na ekspansję?
Firmy, które inwestują w swój rozwój, mają do dyspozycji liczne instrumenty finansowego wsparcia, do których należy także ulga na ekspansję. Dla kogo jednak konkretnie przeznaczone jest to rozwiązanie? Skorzystać mogą z niego płatnicy podatku dochodowego, którzy rozliczają się z fiskusem na zasadach ogólnych lub na podstawie podatku liniowego. Nie ma znaczenia, jaką branżę reprezentują, pod warunkiem, że prowadzą prosprzedażowe działania promocyjno-marketingowe. Preferencja podatkowa dotyczy firm, które wprowadzają na rynek lokalny nowe produkty lub chcą rozpocząć sprzedaż za granicą produktów już istniejących.
Jakie koszty można odliczyć w ramach ulgi na ekspansję?
- uczestnictwa w targach (koszty stoiska, noclegów, przelotów),
- działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów,
- dostosowania opakowań produktów do wymagań kontrahentów
- koszty opracowania dokumentacji (środki przeznaczone np. na przygotowanie dokumentacji pozwalającej na uzyskanie certyfikatów produktowych lub rejestrację znaków towarowych, potrzebnych do sprzedaży produktów).
Warunki skorzystania z ulgi na ekspansję
Poza wykazaniem kosztów z przedstawionego wcześniej katalogu, przedsiębiorcy korzystający z omawianej ulgi muszą spełnić także jeden z trzech warunków dotyczących przychodów:
- w roku, którego dotyczy rozliczenie, przychody ze sprzedaży produktów muszą być wyższe niż rok wcześniej,
- przychody muszą pochodzić ze sprzedaży nowych produktów,
- jeśli przychody dotyczą produktów już istniejących, muszą pochodzić ze sprzedaży na nowym rynku.
Istotnym ograniczeniem przy rozliczaniu ulgi jest wykazanie jedynie tych przychodów, z których dochód jest opodatkowany na terytorium Polski. Jednocześnie ustawodawca nie wyznaczył minimalnego wzrostu przychodu ze sprzedaży produktów, tak więc nawet gdy jest on minimalny, firma może skorzystać z odliczenia.