Ulga B+R

Czym jest ulga B+R?

Ulga B+R to jeden z najważniejszych i najbardziej korzystnych instrumentów wsparcia innowacyjności w polskim systemie podatkowym. Jest to preferencja podatkowa skierowana do przedsiębiorców (zarówno płatników PIT, jak i CIT), którzy prowadzą działalność badawczo-rozwojową.

Ulga B+R to ulga w podatku dochodowym, która pozwala na dodatkowe odliczenie od podstawy opodatkowania wydatków poniesionych na działalność badawczo-rozwojową, czyli prace nad nowymi lub ulepszonymi towarami, usługami i procesami. Na potrzeby skorzystania z ulgi B+R wystarczające jest już prowadzenie prac nad innowacjami w skali firmy.

Kto może skorzystać z ulgi B+R?

Z ulgi skorzystać mogą przedsiębiorstwa, które realizują projekty badawczo-rozwojowe, które obejmują konta podatkowe. Po pierwsze, można jedną klasyfikować ponoszenie nakładów B+R jako koszty wynikające z działań wynikających z prowadzenia postępowania. Po drugie – i co istotne – prawo do dodatkowych odliczeń tych samych kosztów od podstaw, co zwiększonej kwoty wydatków finansowych poniesionych przez inwestycje.
Przedsiębiorstwa prowadzące prace B+R mogą nie tylko zaliczać ponoszone koszty kwalifikowane do kosztów uzyskania przychodów na zasadach ogólnych, ale także dodatkowo odliczać je po raz drugi.

Ile można zyskać?

Wysokość dodatkowego odliczenia wynosi zasadniczo 100%, dzięki czemu każdy 1 mln zł wydany na prace B+R to nawet 190 tys. zł podatku do zapłaty mniej.
Od 2022 r. wysokość dodatkowego odliczenia kosztów zatrudnienia pracowników na potrzeby prac badawczo-rozwojowych wynosi 200%, dzięki czemu możliwe jest odzyskanie do 38% poniesionych wydatków.
W przypadku prac badawczo-rozwojowych korzystających z dotacji, możliwe jest odliczenie wydatków w części sfinansowanej w ramach wkładu własnego. 

Jakie są koszty kwalifikowalne w ramach ulgi B+R?

  • koszty zatrudnienia personelu (umowy o pracę, zlecenie, dzieło),
  • materiały i surowce oraz drobny sprzęt,
  • ekspertyzy, opinie oraz usługi doradcze,
  • korzystanie z aparatury naukowo - badawczej,
  • koszty ochrony praw własności intelektualnej, 
  • odpisy amortyzacyjne m.in. od środków trwałych.

 

INFORMACJA O PRYWATNOŚCI PLIKÓW COOKIES

Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić wrażenia podczas przeglądania witryny. Część plików cookies, które są sklasyfikowane jako niezbędne, są przechowywane w przeglądarce, ponieważ są konieczne do działania podstawowych funkcji witryny.

Używamy również plików cookies stron trzecich, które pomagają nam analizować i zrozumieć, w jaki sposób korzystasz z tej witryny. Te pliki cookies będą przechowywane w przeglądarce tylko za Twoją zgodą. Możesz również z nich zrezygnować, ale rezygnacja z niektórych z tych plików może mieć wpływ na wygodę przeglądania.

Klikając „Przejdź do serwisu” udzielasz zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych dotyczących Twojej aktywności na naszej stronie. Dane są zbierane w celach zgodnych z naszą polityką prywatności oraz polityką cookies. Zgoda jest dobrowolna. Możesz jej odmówić lub ograniczyć jej zakres klikając w "Preferencje cookies".

W każdej chwili możesz modyfikować udzielone zgody w zakładce: informacje i regulaminy — zresetuj ustawienia cookies.

RODZAJE PLIKÓW COOKIES UŻYWANYCH NA NASZEJ STRONIE

Dane są zbierane w celach zgodnych z naszą polityką prywatności. Zgoda jest dobrowolna. Możesz jej odmówić lub ograniczyć jej zakres.

W każdej chwili możesz modyfikować udzielone zgody w zakładce: informacje i regulaminy — zresetuj ustawienia cookies.

Niezbędne

Przyczyniają się do użyteczności strony poprzez umożliwianie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie i dostęp do bezpiecznych obszarów strony internetowej. Strona internetowa nie może funkcjonować poprawnie bez tych ciasteczek.

Preferencyjne

Umożliwiają Serwisowi zapamiętanie informacji, które zmieniają wygląd lub funkcjonowanie Serwisu, np. preferowany język lub region w którym znajduje się Użytkownik.

Statystyczne

Pomagają zrozumieć, w jaki sposób różni Użytkownicy Serwisu zachowują się na stronie, gromadząc i zgłaszając anonimowe informacje.

Marketingowe

Marketingowe pliki cookie stosowane są w celu śledzenia użytkowników na stronach internetowych. Ich celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych Użytkowników, a tym samym bardziej cenne dla wydawców, reklamodawców i strony trzecie (np. Google, Facebook).