„Ścieżka SMART” DLA MŚP i konsorcjów

Kto będzie beneficjentem programu SMART


Konkurs skierowany jest do podmiotów, które chcą opracowywać i/lub wdrażać innowacyjne rozwiązania zgodne z Krajowymi Inteligentnymi Specjalizacjami. Konkursy w ramach Ścieżki SMART będą mieć charakter ogólny lub dedykowany tematycznie do poszczególnych branż.

Beneficjenci :

  • indywidualne mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa; 

  • konsorcja przedsiębiorstw, w tym z organizacjami badawczymi lub NGO

Moduły ścieżki SMART

  • B+R
  • Wdrożenie Innowacji - inwestycje w budowę, zakup środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych
  • Infrastruktura B+R
  • Cyfryzacja
  • Zazielenienie Przedsiębiorstw
  • Internacjonalizacja
  • Kompetencje

Nabory wniosków 

Okres składania wniosków dla pojedynczych MŚP

  • luty - marzec 2026
  • IV kwartał 2026

Okres składania wniosków dla Konsorcjów

  • marzec - maj 2026
  • III - IV kwartał 2026

 

Minimalna wartość kosztów kwalifikowalnych

  • Duże przedsiębiorstwa, sektor małych i średnich przedsiębiorstw - 3 mln.

Maksymalny poziom dofinansowania w projekcie będzie uzależniony od typów działań w ramach projektu oraz regionu, w którym działa Wnioskodawca. Szczegółowe informacje dot. maksymalnego dofinansowania określa mapa pomocy regionalnej która znajduje się pod linkiem https://www.parp.gov.pl/mapa-pomocy-regionalnej-dla-polski lub wysokość pomocy de minimis.

 

Zakres tematyczny projektu SMART

Każdy z projektów musi składać się z określonych modułów. Obowiązkowym modułem dla MŚP jest przynajmniej jeden z dwóch rodzajów modułów tj. prowadzenie prac – badawczo rozwojowych (Moduł B+R) lub wdrożenie wyników prac badawczo rozwojowych (Moduł Wdrożenie Innowacji)

W przypadku dużych przedsiębiorstw wniosek o dofinansowanie musi obligatoryjnie obejmować działania polegające na prowadzeniu prac badawczo-rozwojowych (Moduł Prace B+R). Wniosek może również obejmować (fakultatywnie) moduł wdrożenie innowacji.

Moduły obligatoryjne w projekcie

  • Moduł B+R – moduł obowiązkowy dla dużych firm przeznaczony na wsparcie wszystkich lub wybranych elementów procesu badawczego (od prac przemysłowych, rozwojowych, w tym tworzenie demonstratora/prototypu, aż po testy, których efektem powinno być opracowanie innowacyjnego na skalę kraju rozwiązania, możliwego do wdrożenia w działalności gospodarczej).

Podstawowe warunki modułów obligatoryjnych:

  • Maksymalny poziom dofinansowania wynosi:

Na badania przemysłowe:
- dla mikro i małego przedsiębiorstwa: 80% kosztów kwalifikowanych,
- dla średniego przedsiębiorstwa: 75% kosztów kwalifikowanych,
- dla dużego przedsiębiorstwa: 65% kosztów kwalifikowanych.
 
Na prace rozwojowe:
- dla mikro i małego przedsiębiorstwa: 60% kosztów kwalifikowanych,
- dla średniego przedsiębiorstwa: 50% kosztów kwalifikowanych,
- dla dużego przedsiębiorstwa: 40% kosztów kwalifikowanych.

  • Prace rozwojowe są obowiązkowym elementem projektu B+R,
  • Efektem projektu ma być opracowanie innowacyjnego rozwiązania tj. innowacji produktowej lub innowacji w procesie biznesowym dot. produkcji wyrobów lub usług (dawniej innowacja procesowa) możliwego do wdrożenia w działalności gospodarczej.
  • Nowość rozwiązania/produktu na poziomie min. kraju.
  • Obowiązkowe wdrożenie innowacyjnego rozwiązania – w ramach tego samego projektu, w module Wdrożenie innowacji lub poza projektem.
  • Moduł B+R to minimum 20% kosztów kwalifikowanych całego projektu.
  • Forma wsparcia: dotacja bezzwrotna.


Aby uzyskać wsparcie w ramach modułu musi on uwzględniać co najmniej prace rozwojowe.

  • Moduł wdrożenie innowacji – finansowanie wdrożenia wyników prac badawczo-rozwojowych, w formie innowacyjnych rozwiązań (nowego/ulepszonego wyrobu/usługi lub procesu biznesowego), które będą spójne z obszarami Krajowych Inteligentnych Specjalizacji. Przedsiębiorstwa MŚP oraz duże mogą ubiegać się o dofinansowanie na wdrożenie wyników prac badawczo-rozwojowych przeprowadzonych przez nich samodzielnie lub na ich zlecenie bądź zakupionych przez nich, mających na celu wprowadzenie na rynek nowych bądź znacząco ulepszonych produktów (wyrobów lub usług). Prace B+R, o których mowa powyżej, mogą być dofinansowane w ramach modułu B+R lub sfinansowane z innych środków lub zakupione przez Wnioskodawcę.

Dodatkowe warunki:

  • Nowość rozwiązania/produktu na poziomie min. kraju.
  • Dofinansowanie będzie stanowić regionalną pomoc inwestycyjną (poziom dofinansowania zgodnie z mapą pomocy regionalnej) i pomoc de minimis.
  • Forma wsparcia: dotacja warunkowa tj. po 4 latach od zakończenia projektu i w zależności od wysokości skumulowanych przychodów uzyskanych z wdrożenia przedsiębiorca jest zobowiązany do jednorazowej spłaty odpowiedniej części zwrotnej dotacji (możliwe rozłożenie na raty).

 

Moduły fakultatywne w projekcie

  • Moduł infrastruktura B+R – dofinansowanie infrastruktury niezbędnej do realizacji agendy badawczej, na rzecz tworzenia innowacyjnych produktów lub usług. Celem modułu jest utworzenie lub rozwój centrum badawczo-rozwojowego.
  • Moduł internacjonalizacja – umiędzynarodowienie produktów. Dofinansowaniem mogą być objęte takie działania jak: promocja zagraniczna wyrobów lub usług pod marką produktową przedsiębiorstwa lub produktów będących własnością przedsiębiorcy; wsparcie procesu komercjalizacji wyników prac B+R za granicą oraz udział w zagranicznych wydarzeniach targowo-wystawienniczych. Wsparciem będzie również objęte uzyskanie ochrony praw własności przemysłowej lub ich obrona w przypadku naruszenia.
  • Moduł kompetencje – wsparcie w zakresie doskonalenia kompetencji pracowników i osób zarządzających, zdobywanie przez nich nowych umiejętności oraz wiedzy, a także nabywania kwalifikacji, w tym kwalifikacji włączonych do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (ZSK), lub kwalifikacji i kompetencji rekomendowanych przez Sektorowe Rady ds. Kompetencji, rozumianych jako formalne potwierdzanie posiadanych kompetencji, przez uprawniony do tego podmiot, w szczególności z zakresu obszarów: prac B+R, inteligentnych specjalizacji, transformacji przemysłu w kierunku gospodarki 4.0, zarządzania innowacjami, transferu technologii, komercjalizacji wyników prac B+R, kompetencji z zakresu internacjonalizacji, ochrony własności przemysłowej, cyfryzacji, polityki klimatycznej, gospodarki niskoemisyjnej, ekoprojektowania, gospodarki o obiegu zamkniętym, a także kompetencji niezbędnych do obsługi infrastruktury badawczej sfinansowanej w ramach projektu.
  • Moduł cyfryzacja – celem modułu jest inwestycja związana  z zastosowaniem rozwiązań cyfrowych w przedsiębiorstwie, których celem jest transformacja cyfrowa działalności produkcyjnej, usługowej, modelu biznesowego, procesów oraz zapewnienia cyberbezpieczeństwa.
  • Moduł zazielenie przedsiębiorstw –  transformacja przedsiębiorstwa w kierunku zrównoważonego rozwoju oraz gospodarki o obiegu zamkniętym, w tym rozwój nowych modeli biznesowych na to ukierunkowanych.
     

Kryteria dla programu SMART


Jakie wymogi trzeba spełnić, aby móc osiągnąć sukces i otrzymać dofinansowanie w ścieżce SMART dla swojej firmy:

  1. Czerpanie z wyników prac B+R to konieczność. Oznacza to, że:
    - W przypadku MŚP każdy projekt musi zawierać obowiązkowo: moduł prac B+R lub moduł wdrożenia prac B+R (np. wczesnej zakupionych). Patrząc całościowo na kryteria, za które możemy dostać punkty – na poziomie punktacji preferowane są projekty zawierające moduł prac B+R (co nie znaczy, że te wdrożeniowe nie dostaną dofinansowania, ponieważ pula pieniędzy jest faktycznie bardzo duża)
    - Dla dużych firm - obowiązkiem jest uwzględnienie modułu prac B+R
  2. Projekty muszą wpisywać się w KIS, tj. Krajowe Inteligentne Specjalizacje - tzw. obszary gospodarki kluczowe dla dalszego rozwoju (Link do KIS www.smart.gov.pl). Kryterium będzie oceniane oddzielnie dla każdego modułu - trzeba mieć na uwadze, aby każdy wybrany moduł spełniał ten warunek
  3. Efektem modułu „prace B+R” powinno być́ opracowanie innowacyjnego rozwiązania (będącego innowacją produktową lub innowacją w procesie biznesowym dotyczącą funkcji działalności przedsiębiorstwa w zakresie produkcji wyrobów lub usług) możliwego do wdrożenia w działalności gospodarczej. Wdrożenie innowacyjnego rozwiązania może być́ dofinansowane w ramach tego samego projektu - w module „Wdrożenie innowacji” lub poza projektem.
    Warunkiem pozytywnej oceny projektu obejmującego moduł B+R oraz inne moduły jest przeznaczenie co najmniej 20% całkowitych kosztów kwalifikowalnych projektu na koszty kwalifikowalne modułu B+R.
  4. Decydując się na moduł „prace B+R”, firma musi ich wyniki wdrożyć w terminie przewidzianym we wniosku o dofinansowanie.

    Co to oznacza w praktyce?
    - wprowadzenie wyników do własnej działalności gospodarczej przez rozpoczęcie produkcji lub świadczenia usług na bazie uzyskanych wyników, lub wprowadzenie innowacji w procesie  biznesowym;
    - udzielenie licencji (na zasadach rynkowych) na korzystanie z przysługujących wnioskodawcy praw do wyników prac B+R w działalności gospodarczej prowadzonej przez innego przedsiębiorcę̨;
    - sprzedaż̇ (na zasadach rynkowych) praw do wyników w celu wprowadzenia ich do działalności gospodarczej innego przedsiębiorcy, z zastrzeżeniem, że za wdrożenie wyników nie uznaje się̨ zbycia wyników w celu ich dalszej odsprzedaży. 
  5. Kluczowym elementem dla modułu „centrum B+R” jest posiadane przemyślanej, dobrze zdefiniowanej agendy badawczej. Przez agendę badawczą rozumiemy plan realizacji prac badawczo-rozwojowych, których celem jest opracowanie innowacji. W agendzie trzeba między innymi wykazać, że nie zostały opublikowane wyniki prac B+R/rozwiązania/technologie, które mogą̨ stanowić́ barierę̨ dla realizacji agendy. Trzeba też uwzględnić efektywny sposób ochrony własności intelektualnej, zabezpieczający przed skopiowaniem/nieuprawnionym wykorzystaniem rezultatów prac planowanych do przeprowadzenia w ramach agendy. Kolejnym ważnym elementem agendy są zasoby ludzkie - posiadanie wysoko wykwalifikowanej kadry lub posiadanie konkretnego planu na zorganizowanie takiej kadry.
  6. Projekt ma być spójny i powiązany ze strategią firmy, tj. poszczególne moduły powinny być powiązane zarówno ze sobą, jak i ze strategią przedsiębiorstwa. Oceniający będą zwracać uwagę na występowanie efektu synergii pomiędzy modułami projektu i powiązaniu poszczególnych modułów ze strategią firmy. Projekt nie może być rozpoczęty przed datą złożenia wniosku. W tym punkcie chodzi o to, aby przed dniem złożenia wniosku nie ponowić wydatków ani nie zaciągać zobowiązań (jakim jest przykładowo podpisanie umowy z wykonawcą) w żadnym z zaplanowanych modułów.
  7. Duże firmy motywowane do współpracy z sektorem MŚP. Duże firmy obowiązkowo mają rozpocząć współpracę z MŚP, która będzie dotyczyć́ działań́ badawczych i innowacyjnych.

Ważne jest uzyskanie dodatkowych punktów w konkursie ścieżka SMART – jak je zdobyć?

  • Za ekoinnowacje i innowacje cyfrowe, w szczególności te wynikające z przeprowadzonych w projekcie prac B+R
  • Za innowacyjność w skali minimum krajowej, przy czym najwyżej punktowane będą innowacje w skali minimum krajowej wytworzone w ramach przeprowadzonych w projekcie prac B+R (12 pkt)
  • Współpraca popłaca – dodatkowe 2 punkty można otrzymać za współpracę w ramach projekty z organizacją badawczą lub organizacją pozarządową. Współpraca musi wynikać i być spójna z zaplanowanymi zadaniami
  • Kolejne 2 punkty można zdobyć za „społeczne znaczenie innowacji” tj. czy innowacja ma pozytywne znaczenie dla: jakości życia społeczeństwa lub włączenia społecznego, w tym dostępności lub poziomu zdrowia, lub spowolnienia zmian klimatu.
  • 1Potencjał innowacji do „transformacji rynku” – od 3 do 5 punktów można otrzymać, jeżeli innowacja ma potencjał do transformacji istniejącego rynku docelowego produktów (wyrobów lub usług) albo wykreowania nowego rynku.

Argo Navi – pomoc w uzyskaniu dotacji 

Misją Argo Navi jest pomoc przedsiębiorstwom w uzyskaniu funduszy. Argo Navi za cel postawiło sobie rozwój mikroprzedsiębiorstw oraz małych i średnich firm. To w nich drzemie największy potencjał, który warto wykorzystać, zyskując dotacje dla przedsiębiorstw. Umów bezpłatną konsultację. 

INFORMACJA O PRYWATNOŚCI PLIKÓW COOKIES

Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić wrażenia podczas przeglądania witryny. Część plików cookies, które są sklasyfikowane jako niezbędne, są przechowywane w przeglądarce, ponieważ są konieczne do działania podstawowych funkcji witryny.

Używamy również plików cookies stron trzecich, które pomagają nam analizować i zrozumieć, w jaki sposób korzystasz z tej witryny. Te pliki cookies będą przechowywane w przeglądarce tylko za Twoją zgodą. Możesz również z nich zrezygnować, ale rezygnacja z niektórych z tych plików może mieć wpływ na wygodę przeglądania.

Klikając „Przejdź do serwisu” udzielasz zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych dotyczących Twojej aktywności na naszej stronie. Dane są zbierane w celach zgodnych z naszą polityką prywatności oraz polityką cookies. Zgoda jest dobrowolna. Możesz jej odmówić lub ograniczyć jej zakres klikając w "Preferencje cookies".

W każdej chwili możesz modyfikować udzielone zgody w zakładce: informacje i regulaminy — zresetuj ustawienia cookies.

RODZAJE PLIKÓW COOKIES UŻYWANYCH NA NASZEJ STRONIE

Dane są zbierane w celach zgodnych z naszą polityką prywatności. Zgoda jest dobrowolna. Możesz jej odmówić lub ograniczyć jej zakres.

W każdej chwili możesz modyfikować udzielone zgody w zakładce: informacje i regulaminy — zresetuj ustawienia cookies.

Niezbędne

Przyczyniają się do użyteczności strony poprzez umożliwianie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie i dostęp do bezpiecznych obszarów strony internetowej. Strona internetowa nie może funkcjonować poprawnie bez tych ciasteczek.

Preferencyjne

Umożliwiają Serwisowi zapamiętanie informacji, które zmieniają wygląd lub funkcjonowanie Serwisu, np. preferowany język lub region w którym znajduje się Użytkownik.

Statystyczne

Pomagają zrozumieć, w jaki sposób różni Użytkownicy Serwisu zachowują się na stronie, gromadząc i zgłaszając anonimowe informacje.

Marketingowe

Marketingowe pliki cookie stosowane są w celu śledzenia użytkowników na stronach internetowych. Ich celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych Użytkowników, a tym samym bardziej cenne dla wydawców, reklamodawców i strony trzecie (np. Google, Facebook).